در طول ۱۰ سال گذشته، استریسک که برای خیلی ها به عنوان سیستم تلفن کد باز مطرح است، همواره در رده های نخست سیستم های تلفنی پیشرفته و به عنوان یک پیشگام در صنعت VoIP شناخته شده است. سیستمی جامع که کاربردهای فراوانی دارد و همواره با توجه به کد باز بودن آن، قابل توسعه توسط برنامه نویسان در سر تاسر جهان است. و هرلحظه می توان قابلیت جدیدی به آن اضافه نمود. لذا شرکت VoIP Supply به همراه شرکت Digium که بنیان گذار اصلی سیستم استریسک است، اقدام به برگذاری مسابقه ای نمودند که در آن کاربران استریسک در سراسر جهان ، موارد کاربرد خود را از سیستم استریسک مطرح نموده، و در نهایت به صورت تصادفی از میان نظراتی که تکراری نباشند، فردی به عنوان برنده مطرح گردید. برنده این مسابقه آقای اشلی کیتو می باشد. که جایزه ۱,۵۰۰,۰۰$ شرکت SupplyVoIP

VoIPیک فناوری نوین است و همانطور که انتظار می رود نسبت به سیستم تلفنی آنالوگ مزایای زیادی دارد. سیستم های تلفنی VoIPنسبت به مراکز تلفن سنتی پایدارتر هستند و انعطاف بالاتری دارند.

مزیت VoIPدر کنفرانس تلفنی:

در فناوری VoIPبه سهولت می توان کنفرانس های تلفنی با تعداد زیادی از شرکت کننده ایجاد کرد. این مزیت به دلیل استفاده از فناوریIPاست که باعث می شود بتوان به راحتی مکالمات را کپی کرد و به تمام شرکت کنندگان ارسال کرد.

استفاده بهتر از ظرفیت شبکه در VoIP:

در مکالمات تلفنی در اکثر موارد یک نفر گوینده است و دیگری شنونده. این به این معنی است که ظرفیت هرکدام از خطوط تلفن تقریبا به مدت 50 درصد موارد مورد استفاده قرار نمی گیرد. فناوری VoIPاز این موضوع استفاده می کند تا ظرفیت سیستم را افزایش دهد. در حالیکه در مراکز تلفنی سنتی ظرفیت شبکه هدر می رود.

گام یکم: برنامه ریزی در اغلب پروژه های همگرایی مانند پیاده سازی VoIP، یک مرحله پیش برنامه ریزی وجود دارد که طی آن، سازمان وضعیت موجود خود را بازنگری نموده و با بررسی کاربردهای فعلی و آتی، و همچنین طرح تجاری سازمان، به این نتیجه می رسد که آیا اصولاً حرکت به سمت یک شبکه همگرا با قابلیت ارائه خدمات صوتی، ویدئویی و دیتا، کار صحیحی است یا خیر.

تنها پس از آن که سازمان به این نتیجه رسید که ارتقای سطح فناوری در این بخش الزامی است، رسماً وارد مرحله برنامه ریزی می گردد که در اولین مرحله آن، مدیر پروژه تعیین می گردد، گزینه های مدیریتی و امنیتی ارزیابی می شوند و توجه کاربران نهایی (کارمندان آن سازمان) به اهمیت موضوع و ابعاد آن جلب می گردد. سپس نوبت به مهم ترین مرحله می رسد. تحلیل بازگشت

گیت وی VoIP سخت افزاری است که برای ارتباط شبکه مخابراتی (PSTN) با سیستم تلفنی VoIP به کار می رود؛ در واقع گیت وی VoIP، پل ارتباطی بین شبکه مخابرات تلفن شهری و شبکه تلفنی مبتنی بر IP می باشد. در ادامه به بررسی انواع مختلف گیت وی VoIP و کاربردهای آن می پردازیم. گیت وی های ویپ به سه دسته اصلی تقسیم می شوند: 1. گیت وی آنالوگ گیت وی های آنالوگ جهت برقراری ارتباطات آنالوگ، همچون گوشی های تلفن سنتی و یا خطوط شهری، با یک سیستم VoIP  مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع گیت وی ها بر اساس نوع اینترفیس آنالوگ در دو دسته گیت وی FXS و گیت وی FXO تقسیم بندی می شود.  

•    گیت وی FXO از گیت وی FXO برای اتصال خطوط تلفنی شهری، به شبکه ی VoIP استفاده می شود. به عبارت دیگر تماس

  ارتباطات این روزها جزئی جدایی ناپذیر از تجارت است. اما معمولاً هزینه ارتباطات ( به هر نوعی که باشد ) جزو دغدغه های صاحبان تجارت است. از این رو مدیران همواره در پی یافتن راهکارهایی جهت فرار از پرداخت هزینه های سرسام آور تماس ها هستند. در سال های اخیر،گسترش استفاده از فن آوری VoIP  باعث کاهش هزینه های مخابراتی شده است. شاید شما نیز شنیده باشید که استفاده از VoIP هزینه کمتری نسبت به استفاده از شبکه های مخابراتی سنتی دارد. اما معنی این عبارت چیست؟ یا به بیان بهتر اینکه شما چطور می توانید با استفاده از VoIP هزینه ها را کمتر کنید؟ پاسخ این سوال فراتر از یک مقاله ی کوتاه خواهد بود، ولی به اختصار توضیحاتی ارائه می گردد. پیش از اینکه وارد جزئیات شویم بهتر است بدانید که VoIPدر بسیاری از مواقع رایگان است. به عنوان مثال

۱٫ نصب و پیکربندی ساده تر نسبت به سیستم های تلفنی سنتی یک نرم افزار سیستم تلفنی VoIP برروی یک کامپیوتر (به عنوان سرور)، نصب می شود و هرکسی می تواند آن را فرابگیرد و نصب و پیکربندی کند در صورتی که سیستم های تلفنی قدیمی به دلیل پیچیدگی اغلب به یک نصاب حرفه ای و آموزش دیده نیاز دارد. ۲٫ مدیریت آسان به علت رابط گرافیکی تحت وب یک سیستم تلفنی ویپ، یک رابط گرافیکی تحت وب دارد که به شما اجازه می دهد سیستم تلفنی خود را از طریق آن به راحتی پیکربندی کنید. در سیستم های قدیمی اغلب استفاده از رابط های طراحی شده بسیار مشکل است به طوری که فقط نصاب های حرفه ای می توانند به طور موثر از آن استفاده کنند. ۳٫ کاهش هزینه های تلفنی با راه اندازی سیستم تلفنی VoIP می توانید هزینه های تلفنی خود را

Elastix  در حال حاضر به عنوان محبوب ترین Telephony Service کد باز  یا Open source در دنیای Voip  مطرح می شود.

این محصول که توسعه یافته ی Asterisk است , در سال 2006 توسط شرکت  Palosanto ارائه شد. اما قبل از در سال 2004 , ،Trixbox توسط شرکت  Finality در 2 نسخه ی پولی و رایگان به بازار آمد که با اضافه کردن محیط تحت وب برای Asterisk توانست کار را برای کاربران آسان کند. اما سیستم های تلفنی دیگری نیز مانند  Freeswitch , Blue.box , Sipxces وجود دارند که  آنچه Elastix  را متمایز می کند ویژگی های زیر است 

وجود یک Fax server  قوی 

- وجود یک Mail Server

- امکان پشتیبانی از Softphone

- امکان ایجاد اتاق Conference

- امکان چت داخلی

- عمل کردن


IP-PBX
10 بهمن 92

 یکی از راهکارهای بسیار مفیدی است که در ساختار فناوری VoIP ارائه می شود . برای آشنایی با IP-PBX ها بهتر است مروری داشته باشیم از PBX ها که در حال حاضر بین بسیاری از سازمان ها و شرکت ها دستگاه های شناخته شده ای هستند . PBX (Private branch exchange) دستگاه های تلفن مرکزی یا سانترال ها هستند که در شرکتها و سازمانها نقش اساسی در ایجاد ارتباطات تلفنی را دارند . این دستگاه ها خطوط تلفن های داخلی را بصورت آنالوگ یا دیجیتال بروی زوج مسی تلفن فراهم می نمایند . قابلیت های این دستگاه ها برای کاربران فعلی این سیستم شناخته شده است که مهمترین آن فراهم کردن خطوط تلفن داخلی است . با استفاده از فناوری VoIP این دستگاه ها به عرصه ای نوینی وارد شده اند . اساس این تحول در اثر استفاده این فناوری از شبکه هایی

در گذشته ای نه چندان دور، پیشگامان عرصه های علمی به این نتیجه رسیدند که می توان یک سیگنال را به صورت دیجیتال و در یک مسافت طولانی ارسال نمود. بدین منظور می بایست قبل از ارسال سیگنال، آن را با استفاده از یک مبدل آنالوگ به دیجیتال (ADC)، دیجیتال و سپس ارسال و در نقطه پایانی انتقال، با استفاده از یک مبدل دیجیتال به آنالوگ (DAC) مجددا آن را به آنالوگ تبدیل نمود. فناوری VoIP نظیر آنچه اشاره گردید کار می کند. در ابتدا، صدای دیجیتال شده در بسته های اطلاعاتی قرار می گیرد و پس از ارسال در مقصد مجددا به صوت تبدیل می گردد. با ذخیره اطلاعات به فرمت دیجیتال می توان بر روی آنان کنترل بهتری را اعمال نمود. مثلا می توان آنان را فشرده کرد، مسیر آنان را تعیین نمود و یا آنان را


VoIP چیست؟
9 بهمن 92

اینترنت در عمر نسبتا کوتاه خود توانسته است منشا تحولات چشمگیری در عرصه های متفاوت حیات بشریت باشد. فناوری VoIP نمونه ای در این زمینه است که با استفاده از آن می توان از زیرساخت اینترنت برای مکالمات تلفنی استفاده  نمود. این فناوری علیرغم ارائه امکانات گسترده، مسایل و چالش های امنیتی مختص به خود را دارا است.

VoIP برگرفته از Voice over internet protocol که با نام IP تلفنی نیز از آن یاد می شود، امکان استفاده از اینترنت برای مکالمات تلفنی را فراهم می نماید. در مقابل استفاده از خطوط تلفن سنتی، VoIP از فناوری دیجیتال استفاده می نماید و نیازمند یک اتصال broadband نظیر DSL است. هم اینک شرکت های متعددی سرویس فوق را در اختیار علاقه مندان قرار می دهند.

متداولترین کاربرد VoIP برای موارد شخصی و استفاده در منازل، سرویس های تلفنی مبتنی بر


مقدمه VOIP
9 بهمن 92

ارتباطات یکی از نیازهای حیاتی بشریت است و انسان همواره به دنبال ابداع فناوری هایی بوده است که بتواند با استفاده از آنان با سایر همنوعان خود ارتباط برقرار نماید. در گذشته ای نه چندان دور که انسان استفاده از اینترنت را تجربه نکرده بود، ارتباطات محاوره ای صرفا از طریق تلفن و به کمک خطوط PSTN (برگرفته از Public Switched Telephone Network) انجام می گردید. در سیستم فوق، سیگنال های صوتی آنالوگ با استفاده از کابل های مسی حمل و مبادله داده خصوصا در مسافت های طولانی گرانقیمت و ارتباطات دوسویه ویدیویی رویایی بیش نبود. در سالیان اخیر ما شاهد اتفاقات جالبی بوده ایم که هر یک به سهم خود تاثیری غیرقابل انکار در حیات بشریت داشته اند. ابداع کامپیوترهای شخصی، فن آوری های جدید ارتباطی نظیر تلفن های سلولی و نهایتا اینترنت نمونه هایی در این زمینه


معنی VOIP
9 بهمن 92

[caption id="attachment_957" align="aligncenter" width="225"] voip[/caption]  

صدا روی پروتکل اینترنت : به انگلیسی VoIP مخفف کلمات Voice Over Internet Protocol است .VoIP به یک گروه از تکنولوژی می گویند که برای انتقال صدا و چندرسانه از شبکه های مبتنی بر پروتکل اینترنت، مانند اینترنت استفاده می کند. VoIP با عنوان های تلفن IP، تلفن اینترنتی  شناخته می شود.

IP-PBX : یکی از راهکارهای بسیار مفیدی است که در ساختار فناوری VoIP ارائه می شود . برای آشنایی با IP-PBX ها بهتر است مروری داشته باشیم از PBX ها که در حال حاضر بین بسیاری از سازمان ها و شرکت ها دستگاه های شناخته شده ای هستند