macbook air یا macbook pro

هیچ وقت به اندازه امروز به فروش رساندن همزمان یک مک بوک ایر 13 اینچی و یک مک بوک پرو 13 اینچی توسط اپل عجیب نبوده. دلیل آن هم این است که لپتاپ‌های جدید 999 و 1299 دلاری اپل تقریباً یکسان به نظر می‌رسند، اگر منحنی عملکرد تراشه M1 را کنار بگذاریم، بقیه موارد شبیه به هم هستند. هر دو لپتاپ دارای همان پردازنده M1، همان حافظه و گزینه‌های ذخیره سازی، همان درگاه‌ها و حتی صفحه نمایش‌ها هم بسیار مشابه هم هستند. پس تفاوت های MacBook Air و Pro در چیست؟

بزرگترین تفاوت MacBook Air و Pro یک فن است
 MacBook Pro در درون خود از یک فن بهره می‌برد و البته مک بوک Air کمی نازک‌تر است. البته این نشان دهنده پیشرفته‌تر بودن مک بوک Air نیست. این یک واقعیت انکار ناپذیر است که اگر شما برای تراشه‌ها سیستم خنک کننده بهتری قرار دهید، همه آن‌ها سریعتر کار می‌کنند. طراحی توان حرارتی پردازنده (TDP) به گونه‌ایست که اگر پردازنده به دمای مورد نظر برسد، عملکردش به شدت کاهش می‌یابد. به همین دلیل است که این روزها ضعیف‌ترین تراشه‌های لپتاپ و گوشی‌ها می‌توانند تا چندین گیگا هرتز افزایش یابند اما زمانی که گرم شوند دیگر کار تمام است. در یک شاسی کوچک و بدون فن، دمای هوا باید به سرعت پایین بیاید، اما در یک شاسی بزرگتر یا بهتر، این عمل راحت‌تر انجام می‌شود و البته برای مدت طولانی‌تری ادامه پیدا می‌کند.

این دقیقا همان چیزی است که در MacBook Air ، MacBook Pro و Mac mini جدید مجهز به Apple M1 اتفاق می‌افتد. تمامی این رایانه‌ها دارای پردازنده یکسانی هستند (البته تفاوت‌های جزئی هم دارند که در ادامه به آن می‌پردازیم) و از لحاظ تئوریک می‌تواند با همان سرعت کار کنند. اما فن موجود در MacBook Pro و Mac mini به آنها این امکان را می‌دهد که اوج عملکرد آن‌ها برای مدت طولانی‌تری ادامه داشته باشد.البته اپل تلاش خود را می‌کند تا این موضوع مشکل آفرین نباشد و هر دو لپتاپ را در ستایش کند. در حین کنفرانس سه شنبه، ابتدا MacBook Air را به دلیل عدم فن بودن خود ستود، سپس در مورد “active cooling solution” یا همان فن خنک کننده در MacBook Pro صحبت کرد.

و اما تفاوت‌های جزئی MacBook Air و Pro :
– نسخه MacBook Air 999 دلاری به جای هشت هسته دارای 7 هسته پردازنده گرافیکی است، زیرا اپل با غیرفعال کردن یک هسته، فرآیند معروف به binning  را انجام می‌دهد.

– اما MacBook Air با قیمت 1249 دلار، از همان هشت هسته پردازنده مرکزی و هشت هسته پردازنده گرافیکی استفاده می‌کند  که در MacBook Pro 1،299 دلاری به کار گرفته شده است.

– از طرف دیگر مک بوک پرو 13 اینچی دارای باتری بزرگتر (58.2 وات ساعت در مقابل 49.9 وات ساعت) است و دو ساعت عمر باتری بیشتری در مقایسه با MacBook Air ارائه می‌دهد.

– صفحه نمایش 13 اینچی MacBook Pro کمی روشن تر است (500 نیت در مقابل 400 نیت).

– MacBook Pro 13 اینچی به جای کلیدهای عملکرد فیزیکی با Touch Bar همراه است. البته هر دو دارای حسگر اثر انگشت Touch ID هستند.

– و البته هر دو لپ تاپ با 16 گیگابایت رم کار می‌کنند (که محدودیت فعلی پردازنده M1 اپل است)

دیگر تفاوت بین مک بوک ایر m1 در مقایسه با مک بوک پرو m1 تجهیز مدل پرو با اسپیکرهای استریو دارای محدوده دینامیکی گسترده و میکروفون‌هایی با کیفیت استودیویی است. جذاب است که وای فای نسخه ۶ را می‌توانیم در هر دو این لپ تاپ‌ها ببینیم. البته دوربین فیس تایم ۷۲۰p دیگر کمی قدیمی شده است. اپل می‌گوید کیفیت تصویر این دوربین به لطف یک پردازشگر سیگنال تصویر جدید بهبود پیدا کرده است.

اگر شفافیت نمایشگر اهمیت ویژه‌ای برای شما دارد، مک بوک پرو با حداکثر روشنایی ۵۰۰ نیت به مراتب بهتر از مک بوک ایر با روشنایی حداکثری ۴۰۰ نیت است. هرچند روی هر دو لپ تاپ یک نمایشگر فوق‌العاده Retina قرار دارد.

دیدگاه (2) به اشتراک بگذارید:

security code