گام یکم: برنامه ریزی در اغلب پروژه های همگرایی مانند پیاده سازی VoIP، یک مرحله پیش برنامه ریزی وجود دارد که طی آن، سازمان وضعیت موجود خود را بازنگری نموده و با بررسی کاربردهای فعلی و آتی، و همچنین طرح تجاری سازمان، به این نتیجه می رسد که آیا اصولاً حرکت به سمت یک شبکه همگرا با قابلیت ارائه خدمات صوتی، ویدئویی و دیتا، کار صحیحی است یا خیر.
تنها پس از آن که سازمان به این نتیجه رسید که ارتقای سطح فناوری در این بخش الزامی است، رسماً وارد مرحله برنامه ریزی می گردد که در اولین مرحله آن، مدیر پروژه تعیین می گردد، گزینه های مدیریتی و امنیتی ارزیابی می شوند و توجه کاربران نهایی (کارمندان آن سازمان) به اهمیت موضوع و ابعاد آن جلب می گردد. سپس نوبت به مهم ترین مرحله می رسد. تحلیل بازگشت سرمایه یا ROI که در واقع شرط اساسی در ایجاد مقبولیت برای انجام پروژه می باشد.گام دوم: تخمین هزینه های اولیه هزینه های اجرای یک پروژه VoIP، از شروع مرحله برنامه ریزی تا پایان مرحله رفع اشکال، به طور عمده در دو گروه هزینه های سرمایه گذاری و هزینه های عملیاتی جای می گیرند.
هزینه سرمایه گذاری، برابر با مجموع بهای تجهیزات IP PBX، گوشی ها، و تجهیزات شبکه ای می باشد. هزینه های عملیاتی معمولا به دو شکل "نفر ساعت" و یا "هزینه واقعی" برای انجام مراحل بررسی وضعیت موجود، برنامه ریزی، نصب تجهیزات IP PBX و گوشی های مربوطه، و در نهایت، عیب یابی و رفع آن نشان داده می شوند. سازمان هایی که علاوه بر خدمات پایه، مایل به استفاده از خدماتی همچون پیام رسانی یکپارچه (UMS)می باشند، هزینه های اضافی را بابت این خدمات در نظر می گیرند. همان طور که اشاره شد، بخشی از مرحله برنامه ریزی، صرف بررسی ساختار شبکه موجود سازمان و میزان آمادگی آن برای ارائه خدمات تلفنی VoIP، می گردد. فرایند کار به این صورت است که با تزریق ترافیک شبیه سازی شده VoIP به داخل شبکه، نقاط ضعف آن شناسایی شده و در صورت کلیدی بودن آن ها، ارتقای شبکه موجود الزامی خواهد بود. سازمان های متوسط (با 100 تا 500 پرسنل) در حدود 20 هزار دلار را برای انجام این مرحله کنار می گذارند و سازمان های بزرگ تر تا 50 هزار را دلار صرف این مرحله می کنند. معمولاً بررسی وضع موجود توسط شرکت های سازنده تجهیزات VoIP یا شرکت های مخابراتی انجام می شود. البته سازمان های بزرگ گاهی از پرسنل IT خود برای این منظور کمک می گیرند و این امر به کاهش هزینه های این مرحله کمک زیادی می کند.
نفرساعت |
میانگین هزینه ها (برحسب دلار) |
|
بررسی شبکه موجود |
220, 17 |
|
برنامه ریزی |
447 |
23,563 |
نصب |
631 |
37.676 |
رفع اشکال |
263 |
13,396 |
مجموع |
1,340 |
91,845 |
جدول 1: میانگین هزینه های نصب و راه اندازی (عملیاتی) یک شبکه VOIP |
تعداد پرسنل سازمان |
هزینه های عملیاتی به ازای هر نفر |
هزینه سخت افزار به ازای هر واحد (به انضمام هزینه PBX) |
هزینه کل به ازای هر نفر |
کمتر از 100 نفر |
122 |
641 |
763 |
بین 100 تا 499 نفر |
136 |
771 |
907 |
بین 500 تا 999 نفر |
117 |
548 |
665 |
بیش از 1000 نفر |
37 |
488 |
525 |
جدول 2: هزینه های ایجاد شبکه VoIP به ازای هر کاربر (بر حسب دلار) |
سازمان کوچک |
سازمان متوسط |
سازمان بزرگ |
|
تعداد مربیان آموزشی مورد نیاز |
1-2 |
2-5 |
10-30 |
هزینه هر مربی |
2500 |
2000 |
1700 |
هزینه کل |
5000- 2500 |
1000-4000 |
5100 -17000 |
جدول 3: هزینه های آموزشی VoIP (بر حسب دلار) |
جدول 3 : آموزش یکی دیگر از چیزهایی است که گاهی دست کم گرفته می شود.
با این فرض که شرکت های سازنده، معمولا حدود 1700 تا 2500 دلار به ازای هریک از مربیان آموزشی خود طلب می کنند. با این حساب، هزینه های آموزشی سازمان های متقاضی مطابق با جدول 3 خواهد بود. گام چهارم : محاسبه صرفه جویی ناشی از به کارگیری VoIP تا همین اواخر هزینه VoIP در مکالمات راه دور به مراتب کمتر از هزینه مشابه سیستم تلفن عادی بود. ولی با پایین آمدن بهای خدمات تلفنی، دیگر این تفاوت، چشمگیر نیست. سازمان ها معمولا بین 2 تا 4 سنت برای هر دقیقه مکالمه راه دور هزینه می کنند که با استفاده از VoIP این هزینه 20 تا40 درصد (بستگی به کشوری که در آن قرار دارند) کاهش می یابد.
سازمان کوچک |
سازمان متوسط |
سازمان بزرگ |
|
هزینه تلفن راه دور و بین الملل (به ازای یک دقیقه) |
4/0 |
20% |
20% - 30% |
تعداد خط تلفن (به ازای هر سایت) |
0 |
1 تا 2 |
2 تا 6 |
میانگین هزینه ماهانه (به ازای 400 دلار برای هر خط) |
0 |
800 تا 400 |
800 تا 2400 |
صرفه جویی سالانه |
0 |
4800 تا 9600 |
9600 تا 28800 |
کاهش هزینه خطوط استیجاری |
95/0 |
75% |
70% |
هزینه متوسط (به ازای 45 دلار برای هر خط) |
متناسب با مجموع خطوط |
||
جدول 4 : صرفه جویی ناشی از به کارگیری شبکه VoIP (بر حسب دلار) |
با توجه به مطالعات انجام گرفته، یک سازمان نمونه با ایجاد شبکه همگرا و قراردادن مکالمات تلفنی خود برروی آن به طور کلی حدود 25 تا60 درصد در هزینه های ارتباطی خود صرفه جویی می کند که یکی از مهم ترین دلایل آن، کاهش تعداد خطوط تلفن این سازمان می باشد.
گام پنجم: محاسبه کاهش هزینه های کنفرانس های صوتی - تصویری بسیاری از سازمان ها با قرار دادن کنفرانس های صوتی - تصویری خود برروی شبکه همگرا، کاهش هزینه قابل ملاحظه ی را تجربه خواهند کرد که طی یک دوره زمانی 4 تا 12ماهه موجب بازگشت سرمایه اولیه خواهد گردید.
سازمان خدماتی با 800 نفر پرسنل |
سازمان مهندسی با 1000 نفر پرسنل |
|
هزینه ماقبل VoIP (در هر دقیقه) |
15/0 |
19/0 |
هزینه پس از نصب VoIP (در هر دقیقه) |
2/0 |
1/0 |
دقیقه در ماه |
180000 |
000/27 |
هزینه ماهانه ماقبلVoIP |
000/27 |
000/5 |
صرفه جویی ماهانه |
400/23 |
750/4 |
صرفه جویی سالانه |
800/280 |
000/57 |
هزینه تجهیزات |
000/132 |
000/21 |
مدت زمان لازم برای بازگشت سرمایه |
شش ماه |
چهار ماه |
جدول 5- صرفه جویی در هزینه کنفرانس های تلفنی (برحسب دلار) |
جدول 5 : برای مثال یکی از سازمان های مورد بررسی که سالانه در حدود 317 هزار دلار صرف کنفرانس های ویدئویی خود می نمود، با خرید یک سیستم کنفرانس مبتنی بر VoIP به قیمت 170هزار، دلار عملا ظرف 5 ماه هزینه انجام شده خود را بازیابی نمود.
جدول 5 ریز هزینه های کنفرانس های صوتی دو سازمان نمونه را قبل و بعد از به کارگیری VoIP نشان می دهد.گام ششم: صرفه جویی ناشی از تغییرات و جابه جایی ها به طور متوسط هر سازمان در حدود 100 دلار هرگونه جابه جایی و تغییر در خطوط تلفنی خود هزینه می کند.
به کارگیری VoIP به دلیل انعطاف بالای این فناوری، چیزی در حدود 89 تا 98 درصد در این گونه هزینه ها صرفه جویی ایجاد می کند. از طرفی، هر تغییر در تجهیزات PBX فعلی تا 45 دقیقه به طول می انجامد، (که در این مدت اختلالاتی در شبکه مشاهده می گردد). در مقابل، زمان مورد نیاز برای هر گونه تغییر در مورد تجهیزات IP PBX، در حد 10دقیقه می باشد. گام هفتم: کاهش هزینه پرسنلی در آخرین مرحله باید دید که به کارگیری فناوری نوین، چه تاثیری در کاهش هزینه های نیروی انسانی دارد. به طور میانگین هر سازمان با به کارگیری ایده شبکه همگرا، در حدود 7/0نفر صرفه جویی در پرسنل فنی خود به عمل می آورد که کاهشی در حدود 76 هزار دلار در سال را به دنبال دارد. علاوه براین، به کارگیری VoIP و استفاده از قابلیت های پیشرفته این فناوری، تعداد پرسنل لازم در بخش پذیرش یک سازمان را به حدود نصف کاهش می دهد. (با این حال، با وجود هزینه پایین نیروی انسانی متخصص در کشور خودمان، به نظر می رسد کاهش آن، فاکتور مهمی در تصمیم گیری در مورد به کارگیری VoIP در سازمان نمی باشد.) منبع: نت ورک ورلد - جولای 2005